fredag 6 september 2013

En av systrarna i församlingen

I måndags åkte jag till Palavé för att vara med på alfabetiseringslektionern. Var tidigt ute, så jag gick bort till Paul och Olga för att titta hur det gick med nybygget som skulle starta. På vägen träffade jag en syster i församlingen, (heter Marilene?) som också är med på alfabetiseringen. Hon kånkade med två stora vattenbehållare. Vi slog följe, hon bjöd mig in till sig och visade hur hon bodde. Sedan följde hon mig bort till byggplatsen, där man då ännu inte börjat gräva. Det började regna, och jag gick in till Paul och Olga, och Marilene försvann hem. Efter en stund kom hon, i det hällande regnet, springande med en stor plastpåse på huvudet och ett paraply i handen. -Det här får du låna, så du inte blir blöt då du går bort till församlingslokalen, sa hon. Blev så rörd. Tänk så mycket guld som kan finnas i en enkel, fattig syster, som aldrig fått lära sig läsa, men kan mer om medmänsklig omsorg än många!
Varje dag går vår syster lång väg många gånger för att hämta vatten till tvätt, städning och bad.
Hemma hos Marilene. Detta är kök/matsal 
Snart kommer ett par av barnen från Haiti. De får plats
på en extra madrass bredvid sovrummets enda säng.

Senare var vi med på lektionen. Det var högtidsstund, när Marilene för första gången fick skriva ett ord på tavlan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar